oXyShop
www.oxymedia.cz
>
>

Psaní článků pro web za honorář?

Psaní článků pro web za honorář?
, , aktualita
Máte talent pro psaní, zájem o moderní technologie a volný čas při studiu nebo zaměstnání, abyste o novinkách informovali i ostatní? Naše magazíny patří mezi úspěšné stálice českého internetu. Jak se ale do takové redakce probojovat?

Na vlnách internetu



Dnes už není na online magazíny pohlíženo jen jako na doplněk, ale mnohé z nich jsou brány jako plnohodnotná média. Pro mladší uživatele je internet dokonce hlavním zdrojem informací a televizi třeba nejenže nesledují, ale dokonce ani nemají. Význam tištěných magazínů dlouhodobě klesá a jejich odběratelé ubývají rychleji, než přibývají, což je trend, u něhož není důvod, aby se změnil. Navíc u informování o novinkách z oblasti moderních technologií už několik let nemohou konkurovat flexibilitě online médií. Přítomnost patří online prostoru.


Nástrahy rychlokvašek



Na českém internetu však lze najít mnoho webů s různým zaměřením, jež byly vytvořeny s vidinou snadného zisku typicky z kontextové reklamy Google AdSense. Jenže aby to dávalo smysl, musí mít web určitou návštěvnost a vhodnou cílovou skupinu (příjmy z AdSense jsou za prokliky, nikoli za počet zobrazení). Toho lze docílit tak, že v něm bude zajímavý a v prostředí českého internetu unikátní obsah s přidanou hodnotou pro cílovou skupinu čtenářů, což jsou aspekty, které se moc neslučují s původní představou snadného zisku za málo práce. Rozjezd nového webu s nějakým oborovým zaměřením je běh na dlouhou trať, u něhož je třeba počítat s počáteční investicí a návratností až po nějaké době, což mohou být i roky. A čím více webů v daném oboru je, tím to mají těžší.

Co to znamená pro nové autory? Předně může být problém s honoráři, pokud se rozhodnete psát pro web, který vznikl jen před několika měsíci a není součástí nějaké mediální skupiny, resp. za ním nestojí žádný významnější subjekt. O to více pokud spolupráce neprobíhá na základě smlouvy a provozovatel webu nemá v dané oblasti dohledatelnou historii. Samozřejmě to může fungovat, ale otázkou je, nakolik je to pravděpodobné. Je pak smutné, když se začínající autor namísto psaní jen marně snaží, aby za své články dostal aspoň část toho, co bylo domluveno. Výsledkem může být i jeho rezignace na tento typ práce.


Zdroj obrázku: Pixmac

Na straně provozovatele webu přitom nemusí jít o záměr už od počátku. Vytvoření webu je dnes tak snadné, že se do toho pouští i lidé bez dlouhodobého plánu, analýzy trhu nebo financí na tvorbu obsahu. Postrádají tak business plán, vytvoří si web a spoléhají se na to, že když budou psát o zajímavých tématech, díky AdSense budou brzy vydělávat. Tohle uvažování má ale zásadní vadu – když to v některých oborech napadne více lidí, výsledkem bude několik obdobných webů se zaměřením na stejnou cílovou skupinu česky mluvících uživatelů, kterých je relativně malé množství a každý rozhodně nebude navštěvovat všechny weby na dané téma. Navíc na takovýchto webech může být hodně obsahu zkopírovaného odjinud a následně přeformulovaného (v lepším případě). Po pár měsících tak počáteční nadšení vystřídá rozčarování a nechuť do toho dále investovat. Takovéto weby pak za pár let skončí třeba i tak, že jejich doménu koupí nějaký e-shop nebo firma se zaměřením na SEO a přesměruje si doménu na své vlastní stránky, čímž původní obsah zmizí v propadlišti dějin.


Doporučení pro oslovení redakce



Je tak jistější oslovit se zájmem o spolupráci redakci již zaběhnutého magazínu (o naší společnosti si můžete přečíst zde). Protože jsem takových e-mailů za 10 let praxe obdržel už opravdu mnoho, zmíním několik doporučení pro první oslovení:
  • Dbejte na vhodné úvodní oslovení
    Pokud Vám jde o seriózní spolupráci, zvolte formální styl. Je to suché, ale nic tím nezkazíte.
  • Dbejte na pravopis a stylistiku
    Pokud i v takovémto e-mailu budete mít gramatické chyby, jaká je šance, že je nebudete dělat ve svých článcích?
  • Připojte svůj strukturovaný životopis
    Že jej nemáte? Tak tomu chvíli obětujte a vytvořte si jej. Pokud by něco takového byla pro Vás obtíž, jaká je šance, že budete přínosem pro nějaký magazín, kde se od Vás bude očekávat vyhledávání zajímavých témat a sepisování článků? A pokud životopis nechcete poslat záměrně např. kvůli nižšímu věku? Rozhoduje to, co můžete nabídnout, ne datum narození. Před 10 roky se např. redakce Světa hardware skládala z několika autorů, kterým bylo teprve kolem 20 (včetně mě), a přesto byly jejich články velmi uznávané a čtené.
  • Rozepište se o tom, proč chcete psát pro daný magazín
    Vyjádřit svůj zájem o spolupráci je sice dobré, ale je třeba také říci proč, tedy co Vás k tomu motivovalo. A pokud uvedete, proč jste si vybrali právě ten konkrétní magazín, tím lépe.
  • Uveďte jakékoli zkušenosti s psaním
    Přispívali jste např. do studentského časopisu? Nezapomeňte to rozvést, jelikož jde o cenné bodíky za zkušenosti.
  • Pošlete něco na ukázku
    Své šance výrazně zvýšíte, když rovnou pošlete i ukázku své práce. Pokud máte vážný zájem pro daný magazín psát, nemůže být problém se na to trochu připravit a sepsat rovnou coby ukázku třeba 2 krátké aktuality. Dotyčný tak bude mít hned jasno a pokud ukázka zaujme, bude v takovém případě rychlejší domluva.
  • Nenaléhejte na odpověď
    Pokud např. v pondělí odpoledne pošlete šéfredaktorovi nějakého magazínu e-mail ohledně spolupráce a ani v úterý dopoledne nebudete mít od něj odpověď, neposílejte hned další e-mail. Počkejte pár dní a až potom mu napište znovu třeba s dotazem, zda Vaši zprávu obdržel.
  • K připomínkám přistupujte konstruktivně
    Pokud ukázku své práce dostanete zpět s připomínkami, znamená to, že jste dotyčného zaujali natolik, aby Vám své připomínky vůbec sepsal. Pokud by Vás ale něco takového naštvalo, aneb že jste za projev svého zájmu obdrželi kritiku, jak byste asi přijímali případnou kritiku čtenářů?
  • Pokud hledáte jen snadný přivýdělek, jste na špatné adrese
    Pokud chcete pro nějaký web psát jen proto, že jste nenašli vhodnou brigádu a chcete si tím pouze něco přivydělat, zvažte, zda je tohle opravdu ta správná cesta. Pokud by se v takovém případě spolupráce vůbec rozběhla, nejspíše by netrvala dlouho, jelikož bez vlastního zájmu se tahle práce dělat nedá. Jak by Vaše články mohly mít přidanou hodnotu, když by Vás nezajímalo to, o čem byste psali?
  • Nenaléhejte na výši honoráře, pokud jste ještě neukázali, jak umíte psát
    Psaní článků pro oborově zaměřené magazíny není typ práce, který by šlo hodnotit podle nějakých tabulek, jelikož je zásadní, jak se vyznáte a jak umíte psát. Je pochopitelné, že Vás už na začátku zajímá i to, kolik za to můžete dostat zaplaceno. Jenže to nelze zodpovědně stanovit dříve, než dodáte aspoň svůj první článek napsaný pro daný magazín. Mělo by stačit, když se na začátku jen zeptáte na způsob vyplácení honorářů, což by měl být pro dotyčného impuls k tomu, aby se o tom trochu rozepsal. Určitě je ale dobré se na to zeptat, protože u nově vzniklých webů se lze setkat s tím, že spolupráce není vůbec honorovaná, nebo jde pouze o symbolické částky.

Pokud se vyznáte v oblasti, na kterou je zaměřený některý náš magazín (jejich přehled je v horní části pravého sloupce této stránky – teď jich je 6, ale díky jejich úspěšnosti připravujeme další) a myslíte si, že by Vás psaní bavilo a měli byste našim čtenářům co nabídnout, neváhejte a napište mi (adresu najdete na stránce s kontakty).


Odvážnému štěstí přeje?



Pokud se vyznáte v dané problematice, ovládáte gramatiku a např. na střední škole Vás bavilo psát slohové práce, můžete rovnou zkusit oslovit již zaběhnuté magazíny, jako jsou ty naše. Pokud Vás ale jen baví číst si články o určitých tématech a chtěli byste si také zkusit o nich psát, aniž byste k tomu měli nějakou průpravu, nebuďte zklamaní, pokud se Váš zájem hned nesetká s kladnými reakcemi. Můžete začít i s psaním pro vlastní web, jehož vytvoření je dnes poměrně snadné, pokud Vám stačí základní funkce a layout. Když za sebou budete mít už nějakou činnost, dopadnou třeba další pokusy o začlenění se do již zaběhnuté redakce jinak.

Ať už se rozhodnete oslovit kohokoli, nenechte se odradit případnými neúspěchy. Vždy je možné na sobě zapracovat a zkusit to znovu. Určitě se však nelze řídit tím, že kdy nebudu nic dělat, nic nezkazím :-).

Karel Polívka
Publisher a šéfredaktor oXyMedia
Nejnovější články
Sjednocení cen reklamních bannerů na HP a mimo HP Sjednocení cen reklamních bannerů na HP a mimo HP
Začátkem března jsme sjednotili ceny reklamních bannerů na homepage a na stránkách mimo homepage. Doposud byly ceny za týdenní zobrazování bannerů na homepage nastavené výše oproti ostatním stránkám webu.
1.3.2017, aktualita, Karel Polívka
Reklama formátu Background v novém layoutu Reklama formátu Background v novém layoutu
Vzhledem k nedávné úpravě layoutu našich magazínů bylo třeba upravit i specifikace reklamního formátu Background. Jeho rozměry zůstávají stejné, ale nově zcela obklopuje horní část webu.
7.10.2015, aktualita, Karel Polívka
Svět mobilně: více než 100% meziroční růst návštěvnosti Svět mobilně: více než 100% meziroční růst návštěvnosti
Minulý měsíc se našemu magazínu Svět mobilně dařilo nejlépe ve své historii. Navštívilo jej už téměř 40 000 uživatelů a v meziročním srovnání zaznamenal nárůst uživatelů o 103 % a zobrazených stránek dokonce o 116 %.
6.10.2015, aktualita, Karel Polívka
DIRECT MAIL: upravený vzhled, viditelnější banner DIRECT MAIL: upravený vzhled, viditelnější banner
V rámci trendu zjednodušování layoutu jsme se po úpravách našich webů zaměřili i na e-maily, pomocí kterých čtenáře informujeme o nových článcích v našich magazínech. Tím došlo i k většímu zviditelnění reklamního banneru v těchto e-mailech.
5.10.2015, aktualita, Karel Polívka
Zjednodušení layoutu našich magazínů Zjednodušení layoutu našich magazínů
Provedli jsme úpravu layoutu našich magazínů. Kromě celkového zjednodušení designu stránek mají naše weby i novou hlavičku, v které je hlavním prvkem velké vyhledávací pole s funkcí filtrování podle typu obsahu nebo rubriky.
11.6.2015, aktualita, Karel Polívka